Kuinka hankalaa on löytää koiralle luonnetestipaikka? Voin kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa, että HYVIN hankalaa - ainakin, mikäli et satu omistamaan tietyn rotuista koiraa tai et kuulu johonkin tiettyyn koiraseuraan, koska (minun näkökulmastani) valitettavan usein testeihin ovat etusijalla tietyn rotuiset koirat tai järjestävän yhdistyksen jäsenet.

Se on kyllä sinänsä ihan ymmärrettävää, mutta tosiaan hankaloittaa paikan löytämistä, jos oma koira sattuu kuulumaan rotuun (corgi), jonka yksilöitä ei vielä kovin aktiivisesti luonnetestata, joten "omia" luonnetestejäkään ei siis juuri järjestetä. Enkä viitsisi ihan vain luonnetestipaikan perässä liittyä kaiken varalta erinäisiin koiraseuroihinkaan. Tulisi meinaan pidemmän päälle aika kalliiksi. :D Vaikka on sekin kieltämättä käynyt suurimmilla epätoivon hetkillä harkinnassa, kun paikkaa ei muuten tunnu löytyvän..

Tai sanotaanko näin, että paikkoja kyllä itseasiassa ON löytynyt. Valitettavaa tässä on se, että en ole yhteenkään testiin päässyt suoraan, vaan testipaikkaa on suht lyhyellä varoitusajalla tarjottu minulle varasijalta. Ja kun omistaa näin mahtavan tuurin kuin meikäläinen, niin joka helvatan kerta minulla on ollut siinä vaiheessa jo joku este, etten ole testiin päässyt, kun en ole ennalta tiennyt varata kyseistä ajankohtaa luonnetestiä varten - koska olen ollut "vain" varasijalla.

Parhaassa (tai pahimmassa?) tapauksessa minua ennenkin on voinut olla jo useita (kymmeniä) koiria varasijoilla, joten olen ajatellut testiinpääsymahdollisuuksien olevan käytännössä niin minimaaliset, etten ole katsonut järkeväksi pyhittää luonnetestipäiviä kalenteriini ihan vain varmuuden vuoksi. Muuten minulla olisi mm. jäänyt väliin yksi koulutuspäivä Helsingissä. Eipä sillä, jos olisin ennen lentolippujen maksamista tiennyt, että minulle TULLAAN TARJOAMAAN peruutuspaikkaa luonnetestiin, olisin jättänyt Helsingin reissun tekemättä. 

Ja itseasiassa tuossakin kävi niin, että olin testinjärjestäjille etukäteen jo sanonut, että pääsen testiin vain sunnuntaina, koska lauantaina olen reissussa. Mutta he olivat epähuomiossa lukeneet viestini huolimattomasti ja minulle sitten kuitenkin tarjottiin lauantain paikkaa. Voin sanoa, että oli aika karvas pettymys, kun peruutuspaikka ei ollutkaan sunnuntaille.. Mutta no can do.

Samoin jos olisin tiennyt, että tulen pääsemään peruutuspaikalta yhteen toiseen testiin, olisin jo ennakkoon sopinut työvuorot niin, että olisin testiin päässyt. Mutta valitettavasti se ei enää parin päivän varoitusajalla ollut mahdollista.

Kyse tuossa varasijoille päätymisessä ei pääsääntöisesti ole siitä, ettenkö olisi ollut ajoissa ilmoittautumassa. Minä en vain kuulu niihin "etusijalla" oleviin (en esim. omista sen rotuista koiraa, jotka testiin ovat etusijalla). Päädyn siis automaattisesti varasijoille, koska luonnollisesti testi yritetään ensin saada täyteen niistä etusijalla olevista koirakoista. Ja jos kyseessä on joku suositumpi rotu - esim. rottweiler - ei testiä liene yleensä kovin ongelmallista saada täyteen kyseisen rodun edustajista.

Nyt kevään aikana olen ilmoittautunut varmaan jokaiseen n. 300km säteellä olevaan luonnetestiin, jotka olen Palveluskoiraliiton luonnetestikalenterista löytänyt. Yhteensä ilmoittautumisia on siis kertynyt varmaan joku toistakymmentä. Näistä kolmeen minulle on tarjottu peruutuspaikkaa. Sekin on itseasiassa enemmän kuin olisin uskaltanut odottaa, mutta paska tuuri on paskaa tuuria, kun juuri kyseisten testien ajankohtana minulla on ollut jo muuta menoa. Sellaisiin testeihin taas ei tietenkään peruutuksia ole tullut, joihin olisin päässyt vaikka tunnin varoitusajalla.

Tuo kolmas luonnetestipaikka oli sellainen, johon periaatteessa olisin päässyt. Kyseinen luonnetesti on kaksipäiväinen, eikä testinjärjestäjä voinut luvata tiettyä päivää kenellekään etukäteen ennen testin maksamista. Viestissä sanottiin vain, että toiveet testipäivästä pyritään ottamaan huomioon mahdollisuuksien mukaan. Ja se oli se painavin syy, miksi lopulta päätin ilmoittaa, etten ota testipaikkaa vastaan.

Olen nimittäin ehtinyt ilmoittaa Nalan kyseiselle viikonlopulle kahteen näyttelyyn, joista toinen on Ruotsissa. Näyttelymaksujahan ei peruutuksen vuoksi palauteta, joten luonnetestimaksun lisäksi minulla olisi mennyt jomman kumman päivän näyttelymaksu "hukkaan". Sen asian kanssa olin jo periaatteessa sujut, vaikka toki se kankkulankaivoon menevä reilu 30 euroa olisi kirpaissut!

Olisin kuitenkin tarvittaessa voinut jättää Suomen näyttelyn välistä, koska niitä nyt on kesäaikaan muutenkin tiedossa melkein joka viikonloppu. Mutta Ruotsin reissuja ei. Ja koska luonnetestinjärjestäjä ei voinut varmaksi luvata etukäteen sitä, että pääsisin testiin sinä päivänä kuin olin toivonut, päätin pitkän harkinnan jälkeen kieltäytyä luonnetestipaikasta. Kyllä, näyttelyn takia..

Mutta ei niin pahaa, etteikö jotain hyvääkin. On minulla toinenkin syy siihen, miksi "uskalsin" tuosta luonnetestipaikasta kieltäytyä, vaikka paikkojen löytäminen tuntuu olevan kiven alla. Sain Nalalle nimittäin varattua toisen testipaikan syksylle. Ja kyseessä on siis varma paikka, ei varasija! :) Taitaa olla yksi niitä harvoja testejä, jossa ei mikään rotu tai seura ollut etusijalla, vaan ilmoittautumiset otetaan vastaan siinä järjestyksessä kuin niitä tulee - ja minä onneksi olin ensimmäisten joukossa!

Se isoin kysymysmerkki tuon testin ajankohdassa liittyy nyt Nalan juoksuihin, koska jos huono tuuri käy, niin ne sattuvat testin kanssa päällekkäin (juoksuisen nartun kanssa ei luonnetestiin saa osallistua). Ei auta kuin toivoa, että Nala pysyttelisi juoksujensa kanssa siinä puolen vuoden syklissä ja aloittaisi ne vasta loka-marraskuussa. Ja jos nyt huonosti sattuu käymään, niin olen minä syksyllekin jo ilmoittautunut useampaan testiin varasijoille + muutamien testien ilmoittautumiset eivät vielä ole edes alkaneet, joten jospa me sieltä joku testipaikka löydettäisiin juoksuttomallekin ajanjaksolle.. Ei pitäisi ainakaan yrityksenpuutteesta jäädä kiinni.

Olen myös jo testeihin ilmoittautuessani sopinut, että jos Nala ei jostain syystä voikaan osallistua, saan mennä Jedin kanssa. Johan se syksyllä alkaa jo sillekin olla iän puolesta sopiva aika käydä testattavana. Haluan myös käyttää Jedin luonnetestissä ennen mahdollista kastraatiota, joka todennäköisesti on jossain vaiheessa edessä.