Huh, joulun tienoilla on pukannut sen verran kiirettä, että blogin päivittäminen on hieman viivästynyt. Eipä meille hirveästi ole harrastusrintamalla tapahtunutkaan, mutta Jedin viimeisimmistä rally-tokoiluista voisin jotain kirjoitella.

Joulukuun puolivälissä startattiin Jedin kanssa meidän epävirallinen kisaura rally-tokossa! Edellisenä iltana olleiden työpaikan pikkujoulujen jälkimainingeissa meikäläinen vääntäytyi lauantaina sängystä ylös jo kymmeneltä ja lähdimme kohti Animagi Areenaa, eli samaa paikkaa, jossa ollaan myös tuota rally-tokon alkeiskurssia käyty. Ihan mukava, että nämä ensimmäiset epikset oli tutussa hallissa, mutta hieman mua jännitti, että miten Jedi keskittyy tekemiseen, kun "tutun" treeniporukan sijaan paikalla onkin ventovieraita koiria ja ihmisiä ja todennäköisesti huomattavasti suurilukuisempi joukko väkeä kuin treeneissä yleensä.

Ja olihan se Jedi aluksi vähän liiankin kiihdyksissä, mutta onneksi pikkuhiljaa alkuhäsellysten jälkeen hoksaksi, että voihan täällä vähän keskittyäkin (mutta kätinä alkoi kyllä samantien, kun ei hetkeen tehty mitään). Lämmiteltiin kisaradan viereisellä kentällä muistuttelemalla mieleen varsinkin niitä vähän hankalampia tehtäviä. Alokasluokan radalla oli kaikkiaan muistaakseni 13 osallistujaa ja me Jedin kanssa olimme lähtövuorossa kolmansia.

Rata näytti tällaiselta (ratapiirroksen lainauksesta kiitos Tuijalle!):

Alo-rata%20epikset%2013.12.14.jpg

Video radalta:

http://youtu.be/VsS4O2wb_Lc

Lähtö-kyltin kohdalla tuli aika paljon odottelua, mutta olin osannut tähän varautua katsomalla kahden ensimmäisen koirakon suoritukset. Siispä en itse mennyt Lähtö-kyltille samantien edellisen poistuttua, vaan vasta sitten, kun tuomari ja ratahenkilöt alkoivat näyttää suunnilleen valmiilta. Ihan jo senkin vuoksi, ettei Jedi suotta keräisi kierroksia ja keksisi ruveta häseltämään, jos joutuisi istumaan siinä perusasennossa pitkän aikaa..

Nyt lähtötilanne meni varsin kivasti ja Jedillä tuntui olevan sopivan innokas, mutta keskittynyt vire. Meidän murheenkryynit, eli perusasentoon istumiset, meni yllättävän hienosti! Perusseuraaminen oli sujuvaa ja kontakti pysyi, kuten Jedillä yleensäkin. Jedin kanssa ollaan tehty tähän asti vaan yhteen suuntaan pujotteluja, mutta osasin arvata, ettei tuossa edestakaisinkaan menossa ollut odotettavissa ongelmia, kun Jedin seuraaminen on sen verran hyvää. Sitä en kyllä olisi muistanut, että pujottelusta kierretään aina vaan neljä ensimmäistä tötsää, vaikka niitä olisi häiriönä enemmänkin, joten ihan hyvä, että tämä asia käytiin läpi rataantutustumisessa. :D

Muutamia pistevähennyksiä (3 x -1p) tuli taluttimen kiristymisistä eri kohdissa, mutta se oli arvattavissa. Hihnan kanssa on vaan mun mielestä niin hankala mennä, kun on matala koira. Jedillä varsinkin tuntuu olevan ilmiömäinen kyky imaista se hihna jollain ilveellä etujalkojen väliin, joten tätä tulee sitten varottua pitämällä hihnaa vähän liiankin paljon siinä "tuntumassa", jolloin se herkästi ajoittain kiristyy liikaa.

Vasemmassa täyskäännöksessä (eli ns. saksalaisessa) Jedi ei eka yrittämällä ollut ihan mukana, joten se kyltti uusittiin ja toisella yrityksellä se onnistui normaalisti. 10. kyltin kohdalla tapahtui jotain, kun siinä on arvostelulomakkeeseen kirjoitettu "OV TVÄ" (OV = ohjaajavirhe, TVÄ = vastahakoisesti tai hitaasti suoritettu liike). Muistaakseni tuomari jälkeenpäin kommentoi, että se kyltti oli ollut meillä jotenkin hidas ja jotain muutakin pientä häikkää siinä oli ollut? Itse en enää kunnolla tuota liikettä muista ja videoltakaan sitä ei näe, kun sopivasti siinä kohdassa on ihmisiä edessä. Sen muistan, että Jedillä osui häntä kylttiin, eli vissiin se ei ainakaan ihan suoraan tullut eteen istumaan. Mutta ei mitään mullistavaa kuitenkaan.

Maahanmeno oli tyypillisen hidas ja käsiavulla avustettu, mutta se on rally-tokossa sallittua. Mulla oli tarkoitus palkata Jediä hyvin menneissä kohdissa radalla, kun se kerran alokasluokan radalla oli näissä epiksissä sallittua, mutta jotenkin se pääsi kokonaan unohtumaan. Makupala mulla oli kyllä kädessä, mutta annoin sen Jedille vasta maalin jälkeen. Suullisesti kyllä kehuin Jediä radan aikanakin ja hyvin Jedillä näemmä pysyi vire koko radan ajan ilman varsinaista palkkaakin. 

Pistevähennyksiä tuli 5 x -1p ja uusimisesta 1 x -3p, eli yhteensä -8p, eli kokonaispisteet radalta 92/100! Hyväksytyn tuloksen pisteraja on 70, eli kevyesti olisi riittänyt siihen. :) Jedin sijoitus radalla oli muistaakseni viides. Arvostelulomakkeeseen saatiin tuomarilta kommenteiksi: "Hieno kontakti! Rauhallinen ja pirteä koirakko".

* * *

Rally-tokon alkeiskurssin viimeiset kerratkin olivat ja menivät. Muistaakseni 7. kerralla opiskeltiin spiraali-kyltit, eli nämä:

spiraali_oikealle.jpg   spiraali_vasemmalle.jpg

Käytännössä kyltit suoritetaan siten, että koiraa seuruutetaan ensin kauimmaisen, eli kolmannen tötsän ympäri, jonka jälkeen palataan tötsien toista sivua lähtöpisteeseen ja seuraavaksi kierretään keskimmäinen tötsä samalla tavalla ja lopuksi vielä lähin, eli ensimmäinen tötterö ja tästä sitten jatketaan siihen suuntaan, mihin seuraava kyltti radalla asettuu. Ja kyltistä riippuen tötsät kierretään joko oikealta tai vasemmalta puolen. Ei siis mikään hirveän hankala tehtävä, mutta pää meinasi pikkuisen mennä pyörälle, kun näitä useamman kerran otettiin ja eri vauhdeilla (juosten, normaalivauhdilla ja hitaasti). :D

Toiseksi viimeisellä (9.) kerralla meillä taisi olla rataharjoituksia ja lisäksi ennen niitä jokainen sai halutessaan esittää jostain tietyistä kylteistä kysymyksiä, jos joku asia oli jäänyt epäselväksi. Mie kysyin alokasluokan peruutuskyltistä, koska se oli kurssilla käyty läpi juuri sillä kerralla (8.), kun olin Mörkön kanssa Seinäjoella agilitykisoissa, eli rally-tokoilut jäi silloin väliin. Olen kyllä Jedin kanssa kokeillut kyseistä kylttiä, eikä siinä mitään isompaa ongelmaa ole ollut, mutta halusin kuitenkin kaiken varalta, että kyltti näytetään meille "kädestä pitäen", että varmasti treenaan sitä oikein.

 koiraeteen_1askelperuuttaenistu_2askelta

Päätöskerralla 21.12. (10. kerta) meillä oli kaksi erilaista rataharjoitusta: ensimmäisenä oli vuorossa helpohko alokasluokan rata "lämmittelyksi". Tästä radasta en enää hirveästi muista, mutta se taisi mennä hyvin lukuunottamatta ihan loppua, kun viimeisenä kylttinä oli pujottelu kohti hallin seinää. Jostain syystä Jediä pelottaa mennä hallin seiniä kohti, joten pujottelussa se kesken kaiken sitten pisti jarrut totaalisesti pohjaan. Otin pujottelua useamman kerran uudelleen ja palkkasin siitä heittämällä makupalan hallin seinää kohti ja tällä tavoin pujottelu alkoi sujua koko ajan paremmin ja paremmin ilman himmailua. Mutta todennäköisesti taas seuraavalla kerralla meillä on edessä sama homma.. Toivotaan, ettei kisoissa koskaan jouduta menemään kovin läheltä kohti hallin seiniä, koska tuo on todennäköisesti sellainen ongelma, josta ei täysin päästä eroon ikinä. :P

Jälkimmäinen rataharjoitus oli kokonaisuudessaan hieman ensimmäistä haastavampi ja siitä saatiin treenien vetäjiltä ihan kirjallinen arviointi. Yllärinä radalla oli viimeisenä kylttinä ennen maalia tunneli, joka oikeasti tulee rally-tokossa vastaan vasta ylimmässä mestariluokassa (MES). Tätä ei harjoiteltu etukäteen ollenkaan, vaan se tuli koirille ekaa kertaa vastaan suoraan siellä radalla. Suurin osa paikalla olleista koirista oli agilityn harrastajia, joten tunneli/putki oli kyllä tuttu este sitä kautta. Mutta hieman tuskailua aiheutti se, että agilityssä koirien vire ja vauhti on useimmilla "hieman" eri luokkaa kuin rally-tokolle on otollista, joten pikkuisen hirvitti, että miten tuosta putkesta selvitään hallitusti, kun koiran ja ohjaajan rintamasuunnan pitäisi pysyä koko ajan samana, eli koira ei saisi putken jälkeen pyörähtää ohjaajaa vastaan, vaan sen pitäisi sujuvasti tulla takaisin vierelle seuraamaan..

Toinen uusi juttu oli käytösruutu, joka tulee ensimmäistä kertaa vastaan voittajaluokassa (VOI). Käytösruutu otettiin periaatteessa voittajaluokan säännöillä, mutta 2 minuutin paikallaolon sijaan jokainen koirakko oli vuorollaan käytösruudussa aina sen aikaa, mitä toisella koirakolla meni suorittaa rataharjoitus. Käytösruudussa tuomari määrää, että missä asennossa koiran tulee käytösruudussa olla (istuen, maaten tai mestariluokassa myös seisten) ja suoritetaanko käytösruutu ohjaajan vieressä vai edessä. Koska käytösruutua otettiin nyt ensimmäistä kertaa, päädyttiin ottamaan se ehkä helpoimman kaavan kautta, eli istuma-asennossa ohjaajan vieressä.

Kokonaisuudessaan rata-harjoitus näytti jotakuinkin tällaiselta:

rallytoko_vikarata.jpg

Tunnelista johtuen alokasluokan säännöistä poikettiin myös sen verran, että halutessaan radan sai suorittaa ilman hihnaa. Ja taisipa jokainen paikallaolija hyödyntää tämän mahdollisuuden. En siis ilmeisesti ole ainoa, joka kokee hihnan kanssa työskentelyn hivenen hankalaksi. :D

Jedin kanssa meillä sujui rata oikeinkin hienosti, vähän harmittaa kun en saanut sitä videolle. Mulla oli rennompi olo ilman talutinta käsissä pyörimässä ja jotenkin oma liikkuminen oli sen myötä jouhevampaa. Muistin ehkä kehua ja kannustaakin Jediä paremmin radan aikana, kun ei ollut sitä "napanuoravarmistusta" meidän välissä. Jedi oli hyvin kuulolla, eikä ottanut häiriötä samaan aikaan käytösruudussa olevasta treenikaveristakaan.

6. kyltin kohdalla (270 asteen käännös oikeaan) meiltä lähti -1p (tempo), koska ilmeisesti siinä vauhti oli hidastunut turhan paljon. En muista, että katseliko Jedi siinä kenties jonnekin hallin laitamille? Muilta osin rata meni virheettömästi ja selvittiin jopa siitä pelkäämästäni tunnelista kunnialla! Liekö se tuli Jedille sen verran yllätyksenä, että se ei ehtinyt edes kierroksia kunnolla nostattaa, joten ehdin hyvin juosta putken toiseen päähän siten, että Jedi tuli samaan aikaan putkesta ulos ja näppärästi takaisin vierelle. :D

Muistaakseni mulla ei ollut radan aikana makupaloja kädessä ollenkaan, vaan palkka tuli kokonaisuudessaan vasta maali-kyltin jälkeen. Ratasuorituksen jälkeen mentiin seuraavaksi käytösruutuun ja siellä kyllä palkkasin säännöllisen epäsäännöllisesti, koska muuten Jedillä ei varmasti olisi vielä kärsivällisyys riittänyt pönöttää perusasennossa niin pitkää aikaa (ainakaan hiljaisena). 

En tiedä, olisiko virallisissa kisoissa meidän radalta löytynyt enemmänkin huomautettavaa, mutta nyt siis pisteiksi 99/100 ja tällä tuloksella jaettu 1. sija. Ja arvostelulappuun saimme kommentit: "Erinomainen kontakti! Ripeä suoritus. Hienosti käytösruudussa."

rallytoko_jedipalkinnot.jpg

Tästäpä onkin sitten hyvä jatkaa. Toivottavasti päästään jollekin kurssille jatkamaan rally-tokon treenaamista, mutta vaikka ei päästäisikään, niin virallisia kisoja olisi joka tapauksessa tavoitteena päästä kokeilemaan. Oulun seudullakin taisi nyt alkuvuodesta olla useammat kisat tarjolla, mutta ilmeisesti nuo tuppaavat olemaan sen verran suosittuja, ettei mukaan mahtuminen ole ihan itsestäänselvyys.. Mutta yrittänyttä ei laiteta. :)