Mörköllä on tähän mennessä takana yhdet ohjatut rally-tokotreenit, joten mikäs sen parempi ajatus kuin ilmoittautua epävirallisiin rally-tokokisoihin - joooo! Ratatreeniähän ei oltu otettu vielä koskaan, mutta mitäs pienistä.. Onhan me kuitenkin tokossa kisattu, joten arvelin, että ihan hyvin voidaan kokeilla epistelyä rallyssä siltä pohjalta. Varsinkin, kun epiksissä voi aina ottaa makupalat käyttöön ja palkita vaikka kesken suorituksen, jos siltä tuntuu. Treenin kannalta ja silleen. :)

Ilmoitin myös Jedin tuonne epiksiin mukaan, koska sen kanssa kaivataan kisamaista ratatreeniä ehdottomasti lisää, jotta liikkeet alkaisivat sujumaan paremmin myös siellä oikeassa koetilanteessa. Eli tuumasta toimeen ja tänään töiden jälkeen melkeinpä suorilta kisapaikalle. Ari toi mulle koirat ja kamat, niin ei tarvinut käydä mutkaa kotona (enkä olisi kyllä ehtinytkään). 

Epikset järjestettiin hallissa, jossa ei olla ennen käyty, mutta ensi viikolla meillä alkaa siellä rally-tokon alkeiskurssi Mörkön kanssa. Halli oli kooltaan pienehkö, mutta siellä oli erillinen tila/huone, jonne sai viedä koirat siksi aikaa, kun odotteli omaa vuoroaan. Kuinka kätevää! Tai sitten ei.. Jedi ja Mörkö nimittäin keräsivät "pienet" kierrokset siellä häkissä odotellessaan ja VARSINKIN, kun toinen pääsi häkistä pois tekemään jotain. Uhh..

Jedin vuoro oli lähteä kisaradalle ensin ja voi elämä sitä kätinän määrää! Yleensähän Jedi sentään hiljenee aina siksi aikaa, kun tehdään "hommia", mutta ei tällä kertaa. Kätinä alkoi, kun päästin Jedin häkistä ja jatkui siitä lähtien enemmän tai vähemmän intensiivisenä KOKO meidän ratasuorituksen ajan! Kuuluu varmaana videollakin, jos pitää äänet päällä. Kun näin, millaisessa mielentilassa Jedi oli, päätin suosiolla tehdä radan makupala kädessä, jotta saataisiin touhuun edes vähän onnistumisia ja sujuvuutta. Makupalan käyttö oli siis näissä epiksissä sallittua, mutta kokonaistuloksesta vähennettiin silloin 10 pistettä. Mutta me lähdettiin hakemaan ensisijaisesti sitä onnistumisen kokemusta, eikä huippupisteitä, joten parempi näin. 

Itse ratasuoritus menikin sitten Jedin non-stop-kätinästä huolimatta varsin kivasti. Yhden pisteen talutinvirheitä napsittiin kaikkiaan viisi ja lisäksi pari miinusta tuli puutteellisesta yhteistyöstä (molempien virheiden kertymiseen vaikutti varmastikin se, että Jedillä oli muutamissa kohti sitä tyypillistä häiriöhaahuilua, eli jumitti katselemaan "maisemia"). Yksi liike myös otettiin uusiksi, joten siitä -3p. Kaikkiaan miinuksia kertyi siis radalta 10 ja sitten se toinen 10 makupalan kädessä pitämisestä, eli kokonaistulokseksi saatiin 80 pistettä, joten hyväksytyn puolelle jäätiin ja ihan reilustikin! :) Tuomarin kommentti Jedistä oli: "Erittäin innokas rally-tokoilija =)" 

En tiedä, mitä virallisissa kisoissa sanottaisiin tuosta Jedin kätinästä, mutta nyt se ei ilmeisesti vaikuttanut pisteisiin mitenkään. Muistelen, että ainakin haukkuminen on rally-tokossakin radalla ei-toivottua ja jatkuvana johtaa jopa hylkäykseen, mutta tuo vinkumisasia pitänee tarkistaa..

http://youtu.be/C5IHozhkdl4

Oman suorituksensa ja palkkauksen jälkeen Jedi sai mennä autoon loppuajaksi odottelemaan, koska voin vaan kuvitella, millaisen metelin se olisi viereisen huoneen häkissä nostanut tietäessään ja kuullessaan, että Mörkö pääsi vuorostaan hommiin.. Mörkö ei pitänyt ääntä häkistä päästessään (kuten se ei yleensäkään hirveästi pidä), mutta sen muusta olemuksesta näki, että lievästi oli sellainen "kohti ääretöntä ja sen yli" -fiilis silläkin. Mörköllä tämä yli-innokkuus ilmenee vähän sellaisena sinkoiluna ja puolihuolimattomuutena käskyjen kuuntelemisen suhteen. :D

Mörkön kanssa en ottanut makupalaa käteen radalle mennessä, mutta ilmoitin kuitenkin tuomarille, että JOS meno menisi liian vallattomaksi tai haahuiluksi, niin tarvittaessa ottaisin palkan avuksi kesken radan. No, namiavustukselle ei tullut tarvetta, joten mentiin rata aika kisanomaisesti alusta loppuun. Kyllähän sinne virheitä mahtui mukaan, mutta kokonaisuus oli minusta hyvä ja Mörkön mielenkiinto pysyi varsin kivasti yllä koko suorituksen ajan.

Muutamissa kohdissa maton hajut imaisivat nenän alas, mutta se oli odotettavissa - mun pahin kauhuskenaario oli, että Mörkö olisi mennyt nenä maassa koko ratasuorituksen ajan, mutta se pelko osoittautui onneksi turhaksi! :D Videolta huomasin, että talutin mulla meinasi olla vähän väliä turhan kireällä, joten tähän pitää kiinnittää jatkossa huomiota. Yhden pisteen talutinvirheitä tuli kaikkiaan 4 ja samoilta kylteiltä tuli myös 4 yhden pisteen virhettä puutteellisesta yhteistyöstä, eli käytännössä nämä taisi olla enimmäkseen juurikin niitä haistelupätkiä. 

Molemmat uusimiset käytettiin radalla ei-niin-yllättäen sellaisten tehtävien kanssa, jotka ei ole Mörkölle yhtään tuttuja tokopuolelta. Eli käytännössä nämä olivat saksalainen täyskäännös ja eteenistumisesta kiertäminen mun selän takaa vasemmalle sivulle. Niitä on kotona harjoiteltu rally-tokoa varten vasta muutamia kertoja, joten en ole hirveän yllättynyt, etteivät liikkeet vielä onnistu kaikissa tilanteissa sujuvasti.

Peruutuksen lopuksi Mörkön sivulletulo oli hieman omintakeinen.. En kuitenkaan ruvennut ottamaan koko kylttitehtävää uusiksi, koska liike muilta osin meni sen verran hyvin, eikä Mörkö todennäköisesti edes tajunnut tehneensä jotain "väärin". Mörkö on tehnyt tuollaisia perusasentopyörähdyksiä joskus ennenkin ja selkeästi ne liittyvät siihen, että se on jostain syystä normaalia virittyneemmässä mielentilassa (esim. joskus ruokakuppia odottaessaan). Tuomari antoi meille tuon väärään suuntaan pyörähdyksen vuoksi -3p, mutta oli kirjoittanut perään, että virallisissa kisoissa voisi vastaavasta tulla myös -10p. 

Viimeiseltä kyltiltä otettiin -10p, kun Mörkö kerkesi ennen perusasentoon tuloa käydä mun edessä mutkan, jolloin rintamasuunta kääntyi yli 90 astetta. Miinuksia siis kaikkinensa 28, joten kokonaistulokseksi saatiin 72 pistettä, eli nipin napin olisi tullut jopa hyväksytty tulos! Minusta kuitenkin ihan kelpo suoritus ekaksi ratatreeniksi ja tällä rallytreenimäärällä. :D

Tuomarin kommentit Mörköstä: "Ihanan lennokasta menoa, ihanat tassut!"

http://youtu.be/ZcbXrhRgyXA

Lisäilen ratapiirrokset tänne toisena päivänä, kun saan ne tehtyä..